Veel ondernemers huren bedrijfsruimte. Vaak speelt dan de vraag “zou ik niet beter af zijn met een eigen pand i.p.v. elke maand huur afdragen aan een ander?”.
Wij delen graag onze ervaring waar u op kan letten bij het realiseren van de benodigde bedrijfsfinanciering. In de kern komt het daarbij aan op 3 stappen:
- Een grondige analyse van het bedrijf
- Een goede structurering van de financieringsopzet
- Een krachtige communicatie richting alle bij de deal betrokken partijen.
Het voorbeeld
Financieringsfabriek kwam in contact met het bedrijf (gespecialiseerd in campers) via een bestaande relatie. Deze relatie was de verhuurder van het bedrijfspand waar de onderneming was gevestigd. Deze partij gaf aan de ondernemer de tip om bij Financieringsfabriek aan te kloppen wanneer ze behoefte hadden aan een bedrijfsfinanciering.
Op het moment van het eerste contact, was er inmiddels door de ondernemer zelf al een aanvraag ingediend bij de 3 grote banken (ABN Amro, ING en Rabo). Hier kwam niet direct een positief geluid uit terug. Veel gehoorde aanname was “we hebben weer een autobedrijf aan de telefoon en die hebben we liever niet in de boeken”. Indicatief werd aangegeven dat men maximaal 65% van de waarde van het bedrijfspand wilde financieren.
De onderneming huurde vanaf de start van het bedrijf ruimte in een pand. Hierbij huurde ze in de beginfase een klein deel, en er werden door de jaren heen steeds meer meters bij gehuurd. Na verloop van tijd ontstonden gesprekken met de eigenaar over koop van het pand. Al snel concludeerde ondernemer voor zichzelf dat hij in verhouding tot de huidige huurlasten veel beter een hypotheek kon afsluiten. De jaarlijkse rente en aflossing zal toch ongeveer van hetzelfde niveau moeten zijn als de huur die hij nu betaalt, maar dan heb je uiteindelijk wel een pand dat eigendom is.
De klant kon niet goed overzien hoe de aanvraag het beste aan te pakken was. De vraag van de banken om 35% eigen inbreng t.o.v. het totale investeringsbedrag leek wat te hoog en moeilijk te realiseren. Ook was het gewoon spannend om zo’n omvangrijke investering door te zetten.
Aanpak en advies van de Financieringsfabriek
De adviseur van Financieringsfabriek heeft het bedrijf toen bezocht en een analyse gemaakt van de situatie. Een bedrijfs- en financiële analyse als basis om een uitspraak te kunnen doen over de haalbaarheid van de case. Eén van de opvallende zaken daarbij was dat de familie erg betrokken was bij het bedrijf. De vader van de klant had een schuld aan de ondernemer. Na enkele gesprekken werd duidelijk dat vader wellicht zijn privé (box 1) financiering kon verhogen en oversluiten. Hiermee ontstond een nieuwe (omgekeerde) situatie, waarbij vader geld kon doorlenen aan de klant, vooruitlopend op toekomstige (erf-)schenkingen.
Financieringsfabriek heeft deze nieuwe opzet uitgewerkt en samen met de ondernemer opnieuw gepresenteerd aan de drie grootbanken. Omdat het gedeelte eigen inbreng nu wel makkelijker te realiseren viel hebben deze banken vervolgens alle drie ook een offerte uitgebracht. Goed nieuws dus!
Het resultaat
Op basis van financieringsvoorwaarden heeft ondernemer toen uiteindelijk zijn keus gemaakt (rentetarief speelde een minder doorslaggevende rol hierbij). En samen met zijn zakelijke betalingsverkeer is hij toen dus overgestapt naar een nieuwe bank.
In de kern komt het er op neer dat vooral de goede structurering van de aanvraag, en de professionele begeleiding richting de banken, ervoor hebben gezorgd dat de koop van het pand is gelukt. De klant heeft in Financieringsfabriek een betrouwbare partij gevonden die vakkundig heeft gezorgd voor het realiseren van deze mooie investeringsmogelijkheid. Hierbij is op het juiste moment geadviseerd om opnieuw met elkaar om de tafel te gaan om te spreken over het verschil tussen vraagprijs en taxatiewaarde. Daarnaast is een grondige bedrijfsanalyse uitgevoerd, die duidelijk maakte dat geen sprake was van een “standaard” autobedrijf, maar van een gespecialiseerde dienstverlener die zich steeds meer richt op een andere doelgroep (campers).